Üzenet szövege

Tisztelt Dr. Pintér Sándor!

Tisztelt Lázár János!

Tisztelt Dr. Nagy István!

A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasztörvény) 1. § (3) és 2. § (1) bekezdései értelmében közérdekű bejelentéssel szeretnék élni az alábbiakkal kapcsolatban:

Az Építési és Közlekedési Minisztérium 2024. februárban és márciusban három egyeztetést tartott „a Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeiről” a tóparti települések polgármestereinek részvételével. A nyilvánosságot kizáró eseményeken a résztvevők a készülő jogszabály széleskörű társadalmi egyeztetésére vonatkozó kérdésekre nem kaptak kielégítő választ, ugyanakkor információink szerint a kormányrendelet elfogadását még ebben az évben tervezik. Az elmúlt időszak gyakorlata, mely szerint a minisztériumi honlapra feltöltött terveket 8 napon belül kell véleményezni, majd azokat nem veszik figyelembe, elfogadhatatlan!

Közérdekű bejelentésem oka az, hogy az elmúlt években a Balaton vízközeli kempingjeinek, gazdasági övezeteinek és mezőgazdasági területeinek nagy részét befektetők vásárolták fel, melynek eredményeként mára kikötők és lakóparkok, kisebb részben szállodák zárják el a közhasználat elől a tó belterületi, parti szakaszait, továbbá jelentős terhelést és kárt okoznak a védendő természeti értékekben. Hétvégi rekreációs célú ingatlanok, rövidtávú lakáskiadásra hasznosított, vagy befektetési elképzeléseket megvalósító ingatlanok készülnek lakóingatlan támogatásokkal. Az új vízparti szabályozással ezt a negatív folyamatot erősítené a kormányrendelet a további intenzívebb beépítés lehetőségével.

A Balaton térsége közel 300 ezer magyar állampolgár lakóhelye, településeink mindennapjainak élettere és évente közel kétmillió nyaralóvendég számára egy egyedülálló táj és természeti környezet!

  • Nem akarunk még több és nagyobb, újabb zöldterületet elfoglaló beruházást a tóparton!
  • Nem akarjuk, hogy a tó terhelhetőségének vizsgálata nélkül tovább csökkenjenek a természetközeli területek, melyek az egészséges ökoszisztéma, így a víz minősége szempontjából nélkülözhetetlenek.
  • Nem akarunk algával borított Balatont, mint a 70-es években, amikor a turizmus, a bevétel váltak mindennél fontosabbá.
  • Részesei kívánunk lenni a mindennapi életünket és a gyerekeink életét befolyásoló döntéseknek! A 2024-es Vízparti szabályozás tervezetét közmeghallgatáson véleményezni kívánom.

A beleszólást több jogszabály is biztosítja, amiket szeretnénk érvényesíteni:

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (Kvt.) 98. § (2) bekezdés c) és d) pontjai alapján a környezetvédelmi szervezeteket megilleti a jog arra, hogy véleményezzék a környezettel kapcsolatos állami és önkormányzati jogszabályok tervezeteit, valamint működési vagy tevékenységi területüket érintő, környezeti vizsgálatra kötelezett tervek, illetve programok tervezetét és környezeti értékelését.

A Kvt. 98. § (3) bekezdése szerint pedig a (2) bekezdés c) pontja szerinti jog érvényesítésére a véleményezési igényt a jogszabályt előkészítő minisztériumnál, illetve települési önkormányzatnál kell bejelenteni. A Vízparti Tervre vonatkozó véleményezési igényt ezúton bejelentem.

Tekintettel arra, hogy a kormányrendelettel megállapított Vízparti szabályozást, mint magasabb rendű jogszabályt az önkormányzatoknak a településtervekben alkalmazniuk kell, elengedhetetlen a széleskörű társadalmasítás.

A környezeti ügyekben az információhoz való hozzáférésről, a nyilvánosságnak a döntéshozatalban történő részvételéről és az igazságszolgáltatáshoz való jog biztosításáról szóló, Aarhusban, 1998. június 25-én elfogadott Egyezmény kihirdetéséről szóló 2001. évi LXXXI. törvény több cikkében is rendelkezik erről, annak alkalmazás az ÉKM számára is kötelező! A törvény 8. cikke szerint:

Valamennyi Fél törekszik a hatóságok által kiadott, a környezetvédelem szempontjából jelentős végrehajtó jellegű szabályok, illetőleg az általánosan kötelező érvényű szabályozó eszközök előkészítése során a nyilvánosság hatékony részvételének elősegítésére a megfelelő stádiumban és addig, amíg a választási lehetőségek még nyitottak. E célból a következő lépéseket tegyék:

a) állapítsák meg a hatékony részvételhez szükséges időkeretet;

b) a szabálytervezeteket tegyék közzé, vagy más módon nyilvánosan hozzáférhetővé; továbbá

c) a nyilvánosság kapjon lehetőséget arra, hogy közvetlenül vagy képviseleti, konzultatív testület útján megtehesse az észrevételeit.

A nyilvánosság részvételének eredményét a lehető legnagyobb mértékben figyelembe kell venni.

A polgármesterek megválasztásukkal nem kaptak teljeskörű felhatalmazást a településtervek módosítására, így a Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeinek tervezésekor a lakosság képviseletére! A 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről - partnerségi egyeztetést és annak részletes szabályait írja le.

Mindezen panaszok kivizsgálását követően a Panasztörvény 1. § (3) bekezdése alapján az alábbi közérdekű javaslatokkal élek:

  • A Balaton vízpart-rehabilitációs szabályozása - a táj-, a természet- és a vízminőség- védelem elsődlegessége mellett az idegenforgalom minőségi, környezetbarát és természetkímélő fejlesztésének megfelelve, hosszú távra meghatározva a part menti területek közhasználatát, megőrizve a természetközeli területeket, zöldterületeket, a bármikor, ellenszolgáltatás nélkül látogatható vízparti sétányokat kijelölve - készüljön el, az állam szerepvállalásával, garanciákkal, az aktuális klímamodellek figyelembevételével, ökológiai szemlélettel.
  • A megalapozó vizsgálat terjedjen ki a 2005-2023 közötti időszak egyedi döntéseinek a tó egészére gyakorolt hatásainak vizsgálatára, s a jelen állapotot tükrözze. (Az egyeztetési térképeken már felépült, vagy engedéllyel épülő lakótelepek, kikötők nem szerepelnek!)
  • A térképi adatok helyes megjelenítésére javasoljuk térinformatikai rendszerek alkalmazását. A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48/G. § (1) bekezdése szerint a környezetvédelmi célkitűzések kialakítása és a környezetvédelmi feladatok megvalósításának elősegítése érdekében a miniszter a téradatkezelők ágazati irányítását, illetve felügyeletét ellátó miniszterekkel együtt külön jogszabályban meghatározottak szerint egységes elektronikai hálózatot képező Nemzeti Környezeti Térinformatikai Rendszert létesít és működtet a kormányzati portál részeként. Mind a természeti állapot felmérését, mind az adatok pontos megjelenítését előmozdíthatja a térinformatikai rendszerek használata.
  • A tervezett jogszabály és mellékletei (térképek) lakossági fórumok során kerüljenek társadalmasításra, ezek jegyzőkönyvei adjanak felruházást a polgármestereknek a helyi érdekek képviseletére.
  • Alakítson ki az Építési és Közlekedési Minisztérium egységes fogalom és jelkulcs rendszert az építési jogszabályok (Építési Törvény, OTÉK, stb.) alkalmazására.

Kérem közérdekű bejelentésem haladéktalan elintézését, legkésőbb a Panasztörvény 3. § (1) bekezdése által meghatározott harminc napon belül.

Tisztelettel:

Név: Alább megadott név
Ha anonim szeretnél maradni, hagyd üresen a vezetéknév / utónév mezőket!

A levélküldő kampány lezárult, több levelet nem lehet küldeni.